
Nierpatiënt Leen van Mourik: ‘’Bij Elyse is iedereen gelijkwaardig.’’
Leen van Mourik (56) kreeg in 2015 de diagnose nierfalen. Dankzij een flexibele werkgever en goede voorbereiding wist hij de overgang naar dialyse in 2017 goed op te vangen. Naast zijn werk als cloud databasebeheerder is hij al jaren voorzitter van de cliëntenraad van de Elyse Klinieken. Wij spraken hem over de gelijkwaardige sfeer in de kliniek, de meerwaarde van de cliëntenraad en zijn advies aan nieuwe patiënten.
Leen start zijn werkdag vroeg. “Om zes uur begin ik al, zodat ik in de middag kan dialyseren,” vertelt hij. “Mijn functie heeft aanpassingen ondergaan om het te kunnen combineren met mijn dialyse. Mijn werkgever denkt gelukkig goed mee.”
Leen dialyseert zestien uur, verdeeld over drie middagen. “Tijdens het dialyseren werk ik af en toe, of ik kijk een filmpje. Alles is goed geregeld binnen de klinieken, dus het internet valt nooit weg.” benadrukt Leen.
De diagnose nierfalen
Na zijn diagnose nierfalen duurde het nog twee jaar voordat hij moest gaan dialyseren. Leen: ‘’Die tijd heb ik goed gebruikt om me voor te bereiden. Vanaf mijn vijfde heb ik diabetes, dus ik wist dat ik een groter risico liep op nierproblemen. Toch is het moment dat je het hoort altijd heftig.’’
In de periode tot zijn start van de dialyse zocht hij bewust contact met Elyse. ‘’Ik ben bewust eens gaan kijken bij de kliniek. De verpleegkundigen namen de tijd om alles uit te leggen. Zo heb ik mij bekend gemaakt met de opbouw van de machine en dat maakte het voor mij een stuk minder spannend.’’
Zijn advies aan anderen die de diagnose net hebben gekregen: ‘’Als je de tijd en kans krijgt, pak het zo aan. Door mij bekend te maken met de machine, is mijn drempel verlaagd. Zo word je minder bang voor het onbekende.’’
Een vertrouwde omgeving
Ook tijdens zijn vakanties blijft Leen trouw aan Elyse. ‘’Ik heb gebruik gemaakt van de vakantiedialyse in Winterswijk en Kerkrade. Het was erg prettig geregeld. Je komt in een andere omgeving, maar de manier van werken is vertrouwd. Het fijnst is dat ik de verpleegkundigen kende en dat mijn eigen nefroloog er ook was. Ik zou dit absoluut iedereen aanraden!’’
Bij Elyse is iedereen gelijkwaardig
Wat Leen vooral waardeert, is de manier waarop er bij Elyse met patiënten wordt omgegaan. “De artsen, verpleegkundigen en andere specialisten zijn allemaal kundig, maar vooral ook benaderbaar. Ze nemen de tijd voor een praatje en kennen je goed. Hier is geen hiërarchie tussen arts en patiënt.”
Die gelijkwaardigheid merkt hij in alles. “Door mijn diabetes heb ik veel ziekenhuiservaring, maar het voelt bij Elyse anders. Kleinschaliger, persoonlijker en met meer aandacht voor wie je bent.”
Dat is ook één van de redenen dat Leen voorzitter is geworden van de cliëntenraad. “De cliëntenraad probeert vanuit het cliëntperspectief het bestuur te voorzien van de kennis en kunde wat er gaande is in de klinieken. De belangrijkste doelstelling is samen met bestuur en personeel van Elyse de kwaliteit op het hoogste niveau te behouden.
Leen is erg tevreden met de resultaten. “Wij hebben veel inzichten gecreëerd bij het bestuur. Zij kennen nu het gevoel en de visie van de cliënt. Dat is belangrijk, want die kan soms anders zijn dan wat bestuurlijk of zorgtechnisch wenselijk is. We doen het echt samen. En dat is precies hoe Elyse werkt: de patiënt centraal.’’
Op zaterdag 22 november opent de Elyse kliniek in Woerden van 14.00 t/m 16.00 uur haar deuren voor iedereen die vrijblijvend kennis wil maken.
Lees hier meer over de open dag in Woerden.